Overgangsnormen

 

Regeling overgangsbeslissingen onderbouw VMBO 

Regeling overgangsnormen PB 1 → pro 2 of bb2: 

  • 43-punten norm 
  • Voor de items: inzet, gedrag, werkverzorging en capaciteit moet je tenminste voldoende scoren, anders bespreekgeval
  • Bespreekgevallen voor BK zijn leerlingen die van 38 tot met 42 punten scoren
  • Bespreekgevallen voor BB zijn leerlingen die van 33 tot met 38 punten scoren
  • Minder dan 32 punten dan PrO-advies
  • Maximaal 3 tekorten op K-niveau (op de 7 vakken)
  • Voor de vakken muziek, beeldende vorming, BeVa en l.o. mag je maximaal 2 tekorten hebben anders bespreekgeval.

 

Regeling overgangsnormen BK1 > BB, BK1> KB2 en BK1> PRO2 

  • 38-punten norm 
  • Voor de items: inzet, gedrag, werkverzorging en capaciteit moet je tenminste voldoende scoren, anders bespreekgeval
  • Bespreekgevallen zijn leerlingen die van 33 tot met 38 punten scoren
  • Minder dan 33 punten àBB-advies 
  • Maximaal 3 tekorten op K-niveau (op de 6 vakken)
  • Voor de vakken muziek, beeldende vorming, BeVa en l.o. mag je maximaal 2 tekorten hebben anders bespreekgeval.

 

Cijferen in PB1 en BK1 

  • Geen decimalen gebruiken.
  • Werk op het laagste niveau mag/kan nog steeds.
  • L.O. cijfert zonder niveau aanduiding.
  • Toetsen worden beoordeeld met hele cijfers, geen decimalen. Je moet een aantal punten scoren voor b.v. een B7, anders krijg je automatisch een B6.
  • Het gemiddelde van een periode is vaak wel in decimalen, die worden afgerond (vanaf 0,5 naar boven) en vervolgens teruggebracht op de 11-schaal.
  • Wat betreft de toetsen: zorg dat leerling 2/3 deel van de punten in het BB- gebied kunnen scoren en 1/3 deel in het Kb-gebied per toets.
  • De cijfers lopen van Bb4 t/m Kb10 en hebben de waarde 1 t/m 11.

 

Cijfer BB4 BB5 BB6 BB7 BB8 BB9 KB6 KB7 KB8 KB9 KB10
Waarde 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

 

Voorbeeld uitrekenen gemiddelde: 

Bijvoorbeeld: een leerling haalt een BB6, BB8, KB7, KB8.  

Deze cijfers hebben de waardes: 3 + 5 + 8 + 9=25/4 = 6,25 = 6 = Bb9. 

 

Regeling overgangsnormen KM1> K2, KM1>M2, BB2> BB3, K2 > KB3 

  • Een leerling wordt bevorderd: 
  • o De leerling op alle vakken gemiddeld een 6,0 (niet afgerond, berekend op basis van onafgeronde eindgemiddelden) of een v staat.
  • o De leerling maximaal 2 tekorten heeft, waarvan maximaal 1 tekort op de kernvakken (Nederlands, Engels en wiskunde).

 

Regeling overgangsnormen KM1>M2 

  • De leerlingop de kernvakken (Nederlands, Engels en wiskunde) samen 22,5 punt heeft én
  • De leerling op de vakken lichamelijke opvoeding, tekenen, handvaardigheid, beeldende vorming, dans en drama en muziek minstens een 6,0 of een voldoende heeft én
  • De leerling op de overige vakken gemiddeld een 7,5 heeft, dit is een richtlijn.

 

Regeling overgangsnormen onderbouw klas 2 → LWT 3 

  • De leerling moet minimaal 80% van de lessen in een reguliere setting hebben gevolgd. Indien dit niet het geval is, is de leerling een bespreekgeval.
  • De leerling moet een voldoende staan voor Nederlands.
  • Minimaal op 1F niveau resultaten Dia-taal