Regeling overgangsbeslissingen onderbouw VMBO
Regeling overgangsnormen PB 1 → pro 2 of bb2:
- 43-punten norm
- Voor de items: inzet, gedrag, werkverzorging en capaciteit moet je tenminste voldoende scoren, anders bespreekgeval
- Bespreekgevallen voor BK zijn leerlingen die van 38 tot met 42 punten scoren
- Bespreekgevallen voor BB zijn leerlingen die van 33 tot met 38 punten scoren
- Minder dan 32 punten dan PrO-advies
- Maximaal 3 tekorten op K-niveau (op de 7 vakken)
- Voor de vakken muziek, beeldende vorming, BeVa en l.o. mag je maximaal 2 tekorten hebben anders bespreekgeval.
Regeling overgangsnormen BK1 > BB, BK1> KB2 en BK1> PRO2
- 38-punten norm
- Voor de items: inzet, gedrag, werkverzorging en capaciteit moet je tenminste voldoende scoren, anders bespreekgeval
- Bespreekgevallen zijn leerlingen die van 33 tot met 38 punten scoren
- Minder dan 33 punten àBB-advies
- Maximaal 3 tekorten op K-niveau (op de 6 vakken)
- Voor de vakken muziek, beeldende vorming, BeVa en l.o. mag je maximaal 2 tekorten hebben anders bespreekgeval.
Cijferen in PB1 en BK1
- Geen decimalen gebruiken.
- Werk op het laagste niveau mag/kan nog steeds.
- L.O. cijfert zonder niveau aanduiding.
- Toetsen worden beoordeeld met hele cijfers, geen decimalen. Je moet een aantal punten scoren voor b.v. een B7, anders krijg je automatisch een B6.
- Het gemiddelde van een periode is vaak wel in decimalen, die worden afgerond (vanaf 0,5 naar boven) en vervolgens teruggebracht op de 11-schaal.
- Wat betreft de toetsen: zorg dat leerling 2/3 deel van de punten in het BB- gebied kunnen scoren en 1/3 deel in het Kb-gebied per toets.
- De cijfers lopen van Bb4 t/m Kb10 en hebben de waarde 1 t/m 11.
| Cijfer |
BB4 |
BB5 |
BB6 |
BB7 |
BB8 |
BB9 |
KB6 |
KB7 |
KB8 |
KB9 |
KB10 |
| Waarde |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Voorbeeld uitrekenen gemiddelde:
Bijvoorbeeld: een leerling haalt een BB6, BB8, KB7, KB8.
Deze cijfers hebben de waardes: 3 + 5 + 8 + 9=25/4 = 6,25 = 6 = Bb9.
Regeling overgangsnormen KM1> K2, KM1>M2, BB2> BB3, K2 > KB3
- Een leerling wordt bevorderd:
- o De leerling op alle vakken gemiddeld een 6,0 (niet afgerond, berekend op basis van onafgeronde eindgemiddelden) of een v staat.
- o De leerling maximaal 2 tekorten heeft, waarvan maximaal 1 tekort op de kernvakken (Nederlands, Engels en wiskunde).
Regeling overgangsnormen KM1>M2
- De leerlingop de kernvakken (Nederlands, Engels en wiskunde) samen 22,5 punt heeft én
- De leerling op de vakken lichamelijke opvoeding, tekenen, handvaardigheid, beeldende vorming, dans en drama en muziek minstens een 6,0 of een voldoende heeft én
- De leerling op de overige vakken gemiddeld een 7,5 heeft, dit is een richtlijn.
Regeling overgangsnormen onderbouw klas 2 → LWT 3
- De leerling moet minimaal 80% van de lessen in een reguliere setting hebben gevolgd. Indien dit niet het geval is, is de leerling een bespreekgeval.
- De leerling moet een voldoende staan voor Nederlands.
- Minimaal op 1F niveau resultaten Dia-taal