
Veranderingen in het nieuwe schooljaar
Nu we weer naar school gaan, brengen we graag enkele veranderingen onder uw aandacht.
Deze veranderingen hebben als doel om de gevolgen van de coronatijd aan te pakken: het wegwerken van eventuele leerachterstanden, meer ondersteuning organiseren op sociaal-mentaal gebied, meer maatwerk leveren en meer inzetten op zelfsturende- en leervaardigheden.
In een brief die aan onze ouders is gestuurd, wordt uitgelegd welke veranderingen dit nieuwe schooljaar worden ingevoerd.
De tekst van die brief geven we hieronder weer.
---
Hoogezand, 20 augustus 2021
Betreft: start van het nieuwe schooljaar
Beste leerling, beste ouder, verzorger,
Hieronder willen we jou/u informeren over een aantal veranderingen in ons onderwijs en in de coronamaatregelen die vanaf nu (blijven) gelden.
We starten met een nieuw schooljaar. Komend jaar zullen we een aantal veranderingen doorvoeren in vergelijking met het afgelopen jaar. De reden ligt in de extra doelen die we willen bereiken om de effecten van de bijzondere coronaperiode aan te pakken. Een deel van deze doelen komt voort uit de uitkomst van de schoolscan die voor de vakantie afgenomen is onder leerlingen en ouders. We denken dan aan:
- Wegwerken van eventuele leerachterstanden.
- Meer ondersteuning organiseren op sociaal-mentaal gebied.
- Meer maatwerk daarbij leveren, omdat niet iedere leerling dezelfde ondersteuningsbehoefte heeft.
- Meer inzetten op zelfsturende – en leervaardigheden.
45 minutenlessen
De grootste verandering is dat we komend jaar zullen werken in lessen van 45 minuten i.p.v. 60 minuten, met uitzondering van het Praktijkonderwijs. In verband met de digitale lessen deden we dit in het afgelopen jaar ook. We gaan de vrijkomende tijd invullen met keuze-uren of aan extra (verplichte of niet verplichte) begeleidingsuren op allerlei gebied. De wijze waarop de tijd die vrijkomt door de verkorting van de lessen wordt ingezet, zal per deelschool verschillen. De keuzes die we daarbij maken, worden bepaald door wat het meest nodig is in een deelschool.
Op deze manier maken we op de lesdag van leerlingen én van docenten ruimte voor de extra doelen die hierboven genoemd wordt.
Extra financiële middelen voor onderwijs, NPO
Zoals waarschijnlijk bekend is, ontvangt de school extra financiële middelen van de overheid om nadelige effecten van de coronaperiode te bestrijden. Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) maakt het mogelijk meer personeel in te zetten komend jaar, bijv. voor extra ondersteuning bij leerproblemen of bij sociaal-emotionele problemen of als vakdocent. Ook zorgen die extra financiële middelen ervoor dat we meer praktijklessen kunnen geven in het Praktijkonderwijs.
We nemen de eerste weken van dit schooljaar om de invulling van de vrijkomende tijd én van de extra financiële middelen nader uit te werken. Dit betekent dat niet alle plannen direct in werking gaan. Na de herfstvakantie zal het totaal aan plannen klaar zijn en worden uitgevoerd. Voor docenten valt er immers veel te ontwikkelen en daar geven we hen in deze eerste weken de ruimte en tijd voor. Over de concrete invulling, uitgewerkt per deelschool word(t) jij/u natuurlijk t.z.t. nader geïnformeerd.
Lezen in het rooster
Het ontwikkelen van taalvaardigheid is heel belangrijk. Daarom kennen verschillende deelscholen al langer het ‘leesbeleid’: elke dag een deel van een les in stilte lezen. We nemen het leesmoment nu apart in het rooster op als korte les (vmbo bovenbouw, mavo, havo en vwo), altijd gekoppeld aan een
pauze. Daarmee geven we aan het lezen een belangrijke status en belasten we de vaklessen niet met het lezen nu de gewone les korter is. Binnen de deelscholen vmbo onderbouw en
praktijkonderwijs wordt het lezen wel in de reguliere lessen opgenomen. Dit kan omdat de leerlingen meerdere uren per dag van dezelfde docent les hebben.
Coronaregels
In de loop van deze week ontvangen wij het nieuwe coronaprotocol van de VO-raad. Wij zullen u daarover nog nader informeren.
Met vriendelijke groet,
De schoolleiding