
Nationale wiskunde challenge
Op vrijdag 13 november vond voor vwo-5 en vwo-6 de jaarlijkse nationale Wiskundedag plaats
De leerlingen met wiskunde B werkten aan de opdrachten van de wiskunde B-dag. Tijdens deze opdracht hebben de leerlingen gekeken naar jongleren. Jongleren is iets wat je normaal gesproken in het circus ziet, maar de leerlingen zijn er die dag achter gekomen dat er veel wiskunde schuilgaat achter jongleren. Uiteindelijk hebben ze dit vertaald naar een vertrekschema voor treinen op verschillende trajecten; hoe zorg je ervoor dat er nooit twee treinen tegelijk op hetzelfde perron aankomen?
De leerlingen met wiskunde A hebben gewerkt aan de opdracht van de wiskunde Alympiade. De leerlingen hebben gekeken naar de puntentelling die wordt gebruikt bij skischansspringen. Er wordt gekeken naar het aantal meter dat gesprongen wordt, maar er worden ook punten van de jury toegekend. De eindopdracht: ontwerp als adviesteam voor de stad Amberhavn een toernooi skischansspringen met een twist.
De leerlingen zijn van 9:00 tot 16:00 uur bezig geweest met de opdracht en dat is best lang. Gelukkig zorgden de kruidnoten tussendoor voor de nodige energie. Het was het een leerzame en gezellige dag; samen in een groepje op een andere manier naar de wiskunde kijken.
[Foto's: Henk Koopmans]
Terug naar hv bovenbouw