Griekenlandreis 2 t/m 8 oktober 2022
Geplaatst op: | Weergaven: 663

Deze reis wordt eens in de 3 of 4 jaar georganiseerd voor de gymnasiasten van klas (3,) 4, 5 en 6. Het doel is om de leerlingen de oudheid in het echt te laten zien en voelen: hoe is het om in een echt Grieks theater te staan? Of op de Akropolis in Athene, het religieuze centrum van de Atheners? Hoe is het om een renwedstrijd te houden in het stadion in Olympia, waar de Olympische Spelen zijn ontstaan? Door de plekken te bezoeken waar de teksten uit de lessen Grieks en Latijn vandaan komen, komt alles wat de leerlingen de afgelopen jaren hebben geleerd over Griekse en Romeinse godsdienst, kunst en bouwkunst samen. Daarnaast maken ze ook kennis met het moderne Griekenland - een mooie gelegenheid om te zien hoe mensen in een andere cultuur leven. Het programma wordt grotendeels verzorgd door de leerlingen zelf: iedereen heeft een bijdrage geschreven voor de reisgids en houdt daar ter plaatse een korte presentatie over.

Hieronder een verslag van de leerlingen zelf:

Julia (G3A)

2 okt 2022: Op school aangekomen en de reis kon beginnen. Busreis naar de luchthaven van Eindhoven. Daar heel lang in de rij gestaan. Tot we uiteindelijk de koffers konden inchecken. Door de security, naar de gate. Gewacht op de groep. Toen het vliegtuig in. Vliegreis van 3 uur. Aangekomen in Athene. Met z’n allen naar de bus gelopen. En onderweg naar het eerste hotel: Hotel Economy in Athene. Koffers gedropt en omgekleed. En toen de wandeltocht naar het restaurant. Aangekomen. Niet heel lekker eten, maar het kon ermee door. Wel mooi uitzicht over Athene. Teruggelopen. Klaargemaakt voor bed. En toen slapen :)

3 okt 2022: Nieuwe dag. Ontbijt om 7.15 uur. En om 8.30 uur beneden zijn om te vertrekken naar de eerste sight. Heel eind gelopen. Aangekomen bij de Lykavittos heuvel (van wel 277 m hoog). Berg beklommen. Was echt heel erg zwaar. Maar wel een erg mooi uitzicht over Athene. Toen konden we alweer naar beneden. Gewandeld door Athene. Daarna gingen we naar de Romeinse Agora. Oude stenen :0. Daar klaar, naar het Akropolis museum. Oude beelden bekeken. Een paar nieuwe dingetjes geleerd over de geschiedenis van Griekenland. Vrije tijd. Ik was met mijn groepje ijs gaan halen bij een winkeltje. Vrije tijd voorbij. Gingen we de Akropolis op. Maar eerst nog langs het Dionysus theater die er praktisch naast zit. Had Ada haar presentatie gehad. Heel mooi allemaal. Akropolis op geweest. Mooi uitzicht, prachtige gebouwen. Meer oude stenen. Onderaan de Akropolis een korte pauze gehad. Wachtend op de gids. Gids kwam aangelopen. Toen weer een tocht naar een Griekse Agora (volgensmij). We zagen ook een schildpad, heel spectaculair. Meer oude stenen bekeken. Bestudeerd. Teruggelopen naar het hotel. Daar in de ontbijtzaal spelletjes gedaan met mevrouw van der Steege. Toen een tochtje gemaakt naar het restaurant dicht bij het hotel. Dit restaurant was wel echt heel lekker met goed eten. Goeie vibe ook. Moussaka gehad en ijs. Terug in het hotel: nog meer spelletjes gedaan. En toen slapen :)

4 okt 2022: Wekker gaat. Opgestaan. Ontbeten. Koffer ingepakt. En de reis kon weer doorgaan. Vandaag gingen we Korinthe bezoeken. Eerste sight was: het kanaal van Korinthe. Echt heel diep. Heel erg mooi om te zien. Verder gereden met de bus naar het museum van Oud-Korinthe. Beelden bekeken :0. Bestudeerd. Was wel heel erg heet daar. Pauze gehad in dat kleine dorpje daar. IJsje gegeten. Echt geweldig lekker. Souvenirs gekocht. En toen kon de reis weer verdergaan. Met de bus naar Epidauros gereden. Was echt adembenemend groot. Hier had ik mijn presentatie over met Eline. Ging best goed. Alleen niet heel goed te verstaan denk ik, want we stonden heel ver weg. Teruggelopen naar de bus. En toen naar het volgende hotel gereden in Nafplio: hotel Nafplia. Ik persoonlijk vond dit het mooiste hotel van de reis. Na aankomst ben ik met een groepje en mevrouw van der Steege, naar het strand geweest. Heel erg zout water en geen zand, maar stenen dus het deed heel erg veel pijn aan je voeten. Nog even door de winkelstraatjes gelopen en inkopen gedaan. Toen alweer avondeten. Niet heel lekker dit keer, maar wel mooi restaurantje. Gegeten. Klein wandeltochtje door de straatjes en bij het hotel spelletjes in de lobby gedaan. Weer naar de kamer en toen slapen :)

Ada (G3A)

5 oktober: We werden wakker in het hotel. Daar konden we lekker ontbijten en toen gingen we ons klaarmaken om te gaan. We gingen met de bus naar de Palamidi burcht. Je had een mooi uitzicht. Er werden een paar presentaties gehouden en toen mochten we zelf rondkijken. Ik ging met Stefanie een smal trapje naar beneden. We vonden een grote bron met water. We gingen er een steentjes op gooien. Het water was een  beetje bevroren en  je kon er ook naar beneden lopen. Er lag helemaal hard geworden zand op, je kon er op leunen maar we wisten niet of het veilig was dus we zijn niet gaan lopen. Daarna gingen we naar het museum van Mykene waar je een replica van het masker van Agamemnon kon zien. We reden een stukje verder met de bus en kwamen gelijk aan bij het graf van Agamemnon. Het was een hele grote koepel en een hele grote doorgang. Even later gingen we naar de tempel van Zeus. We kwamen er een kleine salamander tegen. Bij de tempel van Zeus hebben we een groepsZUILfie gemaakt. Als laatste site gingen we naar Nemea waar het museum van Nemea was. Er was een filmpje te zien over het starten met rennen in de oudheid. Bij het stadion van Nemea gingen een paar leerlingen tegen elkaar een wedstrijdje rennen. Na het mooie stadion gingen we naar het hotel Kaiafas Lake. Daar kregen we vrije tijd. Er was een zwembad in het hotel en voor de rest was er niet zoveel leuks om het hotel heen. We hebben avondeten gehad in het hotel. We kregen bladerdeeg met spinazie als voorgerecht. Ik had groenten als hoofdgerecht en als nagerecht hadden we chocoladetaart. Na het eten gingen we nog buiten uno spelen.

Marije (docent)

Op 6 oktober hebben we Olympia bezocht, waar de Olympische Spelen vandaan komen. Een renwedstrijdje op de renbaan daar leverde Amaro eeuwige roem op (zie foto). Daar hebben we ook een bezoek gebracht aan Museum Archimedes, waar we allerlei apparaten en uitvindingen in werking konden zien die de oud-Griekse wetenschapper Archimedes heeft uitgevonden. Denk aan een wijn-en-water-schenkrobot en het eureka-moment van de gouden kroon. De beroemde puzzel met drie- en vierhoeken heeft een aantal leerlingen een mooi gratis souvenir opgeleverd! Vanaf Olympia zijn we weer met de bus – en de veerboot! – verder gereisd naar Delphi.

Het orakel in Delphi werd in de oudheid altijd op de zevende van de maand bezocht, dan kon men raad vragen aan de priesteres in de tempel van Apollo. Het was dus heus geen toeval dat wij daar op 7 oktober een bezoekje aan brachten, zodat ook onze leerlingen hun vragen voor konden leggen. ‘Zullen we veilig thuis komen?’ Helaas waren er geen priesters meer die het antwoord van Apollo konden vertalen… Op de terugweg naar Athene hebben we nog een bezoek gebracht aan het klooster van Hosios Loukas, een zeer goed bewaard Byzantijns kloostercomplex, met prachtige fresco’s en de overblijfselen van de heilige Loukas himself.

De laatste dag stond het Nationaal Archeologisch Museum in Athene op het programma, waar we het echte ‘masker van Agamemnon’ hebben bewonderd en chocoladetaart hebben gegeten. Tot slot nog een afsluitende wandeling langs het Syntagma-plein, de boog van Hadrianus, de tempel van Zeus en het moderne marmeren Olympisch Stadion.

Midden in de nacht waren we weer terug in Hoogezand – vermoeid maar een heleboel mooie ervaringen rijker!

Terug naar hv bovenbouw

Bekijk ook

The (Blue) Challenge

Geplaatst op:

Succesvolle jonge ondernemers

Taaldorp

UNE BAGUETTE S’IL VOUS PLAIT La ville et le village…

Geplaatst op:

Inmiddels zit het eerste schooljaar met Jong Ondernemen er a…