
HavoP op 't Aletta
Een nieuw praktijkgericht vak voor havo
HavoP (praktijkgerichte havo) is een nieuwe, praktische aanpak om havisten uit te dagen om hun kennis en vaardigheden in te zetten in realistische situaties. De ontwikkelde praktijkgerichte vakken PGP Maatschappij (PGP-M) en PGP Technologie (PGP-T) bieden leerlingen namelijk de kans om te werken aan opdrachten die direct gekoppeld zijn aan de praktijk, vaak in samenwerking met echte opdrachtgevers. Zo bereiden de vakken leerlingen optimaal voor op hun toekomst, zowel in het hbo als op de arbeidsmarkt.
HavoP biedt leerlingen de kans om gemotiveerd te blijven voor het havo-onderwijs door hen op een toepassingsgerichte manier te laten leren. Het legt de focus op het toepassen van kennis en vaardigheden in de praktijk. Door te werken aan probleemoplossend vermogen, samenwerking en communicatie, ontwikkelen leerlingen essentiële vaardigheden voor hun loopbaanoriëntatie (LOB).
HavoP slaat een brug tussen theorie en praktijk. Leerlingen verlaten met regelmaat de klaslokalen en krijgen praktijkervaring door middel van opdrachten die aansluiten op de hedendaagse arbeidsmarkt. Dit verhoogt hun motivatie en geeft hen een stevige basis voor succes in het hbo en daarbuiten.
We nemen – samen met een aantal andere scholen in het land – deel aan een pilot door dit schooljaar al het vak HavoP aan te bieden. Daardoor krijgen onze vierdeklassers havo de gelegenheid om het beroep dat hen aanspreekt alvast te ervaren door een levensechte opdracht voor een externe opdrachtgever uit te voeren.
Op het Aletta kunnen leerlingen een technisch of maatschappelijk vraagstuk uitkiezen of via het project ‘Jong Ondernemen’ ervaren hoe het is om een echte ondernemer te zijn.
Terwijl andere scholen de leerlingen aan één opdracht laten werken, of hen laten kiezen tussen een opdracht voor bijvoorbeeld de gemeente of een voetbalvereniging, bieden wij op het Aletta variatie in de opdrachten: van het zoeken naar financiering voor een reis naar Brazilië om namens een stichting kinderen te helpen, tot het ontwerpen van houten spellen voor een boerderij, optreden als voedingscoach of psycholoog, en het ontwikkelen van een gezonde frisdrank voor een hip marketingbedrijf met grote klanten. Bijna alle wensen die leerlingen vorig jaar hebben geuit met betrekking tot hun interesses en gewenste opdrachten, zijn vervuld. Tijdens een bijeenkomst op 2 oktober hebben de leerlingen een keuze gemaakt.
Voor volgend schooljaar blijven we werken aan de samenwerking met het Ministerie van Defensie, dat ook enthousiast was over hun deelname als opdrachtgever.
Workshop solliciteren
Tijdens een bijeenkomst op 9 oktober kwam een docent Social Work met twee van haar studenten van de Hanze een workshop geven over gedrag tijdens het solliciteren. De workshop startte plenair en werd gevolgd door een rollenspel in groepjes.
Onze leerlingen HavoP hebben tijdens het plenaire gedeelte geleerd dat ze tijdens een sollicitatiegesprek altijd hun handen moeten laten zien om open en eerlijk over te komen. Dat ze zich goed moeten informeren over het bedrijf waarbij ze solliciteren en voorbeelden moeten bedenken om elke stelling kracht bij te zetten. En dat ze tijdens het gesprek hun talenten en sterke eigenschappen moeten benoemen die zij de afgelopen weken tijdens HavoP hebben ontdekt of juist bevestigd hebben gekregen. Enzovoorts…….
Tijdens de rollenspellen werd er gesolliciteerd naar een functie als kok, piloot of kinderpsycholoog. Met trots kijken we daarop terug, want onze leerlingen deden het fantastisch.
[De foto's zijn van de bijeenkomst op 2 oktober]
Terug naar Het laatste nieuws
Innovatiefestival 2025
Geplaatst op:Thema: Als je aan jouw toekomst denkt, gaat er dan een lampj…
Intentieverklaring ondertekend
Geplaatst op:Aletta Jacobs College en Winkler Prins verkennen bestuurlijk…