School voor Toekomst
Geplaatst op: | Weergaven: 1437

School voor Toekomst

Vanochtend was de officiële start van de tweejarige pilot Tijd voor Toekomst op het dr. Aletta Jacobs College. Met deze pilot slaan de provincie Groningen, de gemeente Midden-Groningen en het dr. Aletta Jacobs College de handen ineen voor inclusief onderwijs, zodat ook kinderen die het lastig hebben hun plek behouden binnen de school.

Eerste project op voortgezet onderwijs

In Midden-Groningen is het programma Tijd voor Toekomst al op veel basisscholen actief. De tweejarige pilot van Tijd voor Toekomst op het dr. Aletta Jacobs College is het eerste project in het voortgezet onderwijs. De pilot wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Groningen vanuit het regionaal arrangement leefbaarheid en het lokale plan Hart voor Midden-Groningen. Gedeputeerde Tjeerd van Dekken: “De provincie investeert hierin omdat we heel erg enthousiast zijn over de vernieuwende aanpak in inclusief onderwijs die het dr. Aletta Jacobs College kiest. Deze aanpak, samen met de intensieve samenwerking met de gemeente Midden-Groningen, is een mooi voorbeeld voor andere middelbare scholen in de provincie Groningen.”

Koploper

Willeke Doornbos, bestuurder/algemeen directeur a.i. van het Aletta: “Onze school wil koploper worden in inclusief onderwijs. Dit betekent dat alle leerlingen onderwijs moeten krijgen, ook al zijn er hobbels waar deze leerlingen eerst overheen moeten. Door een nauwere samenwerking tussen school, jongerenwerk, sociaal team en de gemeente kan in Midden-Groningen voor elk kind de weg naar de toekomst vrijgemaakt worden. Samen wordt er gekeken naar oplossingen en mogelijkheden die dichtbij (in school, thuis of wijk/dorp) te vinden zijn nodig om de jongere verder te helpen.”

De activiteiten van het project richten zich op het ontwikkelen van vaardigheden als zelfredzaamheid, zelfstandigheid, initiatiefrijkheid, weerbaarheid en veerkracht bij leerlingen. Het Aletta gaat onder andere docent- en leerlingentrainingen verzorgen in het verbeteren van een een aantal vaardigheden. Voorbeelden zijn sport en weerbaarheidsactiviteiten, pmt (psychomotorische therapie) en activiteiten om de sociale vaardigheden van jongeren te versterken. Dat gebeurt in groepsverband en soms individueel met de jongere.

Wethouder Erik Drenth: “Het is ontzettend belangrijk dat we activiteiten ontwikkelen die de kansengelijkheid van schoolkinderen in Midden-Groningen vergroten. We doen dat al enige jaren heel succesvol op basisscholen en daarom ben ik heel blij dat we met deze pilot nu ook gaan uitbreiden naar het voortgezet onderwijs.”

Tijd voor Toekomst

Het programma Tijd voor Toekomst is gericht op het vergroten van de kansengelijkheid van kinderen. Het programma investeert in de toekomstige generatie, zodat ieder kind zoveel mogelijk dezelfde kansen krijgt door extra activiteiten, begeleiding en aandacht via school. Het programma is heel succesvol in Midden-Groningen. Zo breidt de verrijkte schooldag dit schooljaar uit van 7 naar 12 basisscholen en het aantal basisscholen met een kind-ouder-ondersteuner groeit van 14 naar 20. Met deze pilot komt daar nu de uitbreiding van het programma naar het voortgezet onderwijs bij.

 

Dank

We bedanken wethouder Erik Drenth, gedeputeerde Tjeerd van Dekken en Albert Jan Kruiter van het Instituut voor Publieke Waarden voor hun inspirerende toespraken. Dank gaat ook naar Charissa, Malejah en Julia van Aletta’s Dansteam die de happening flitsend openden. En naar Merel en Jayden die namens de leerlingen van het Aletta de officiële kick-of verrichtten door een spandoek in de voorhal te onthullen. Dank ook aan RTV Midden-Groningen voor het maken van de reportage.

 

 

 

 

 

Terug naar Het laatste nieuws

Bekijk ook

Triest bericht

Triest bericht

Geplaatst op:

Het bericht dat onze betrokken en zeer gewaardeerde collega&…

 
LSD

LSD

Geplaatst op:

Vrijdag 26 april is de laatste schooldag van de examenkandid…

 
Kampioenen

Kampioenen

Geplaatst op:

Onlangs vond in Veendam de regionale sportdag voor pro-sch…