Virtuele expo 'Lockdown'
Geplaatst op: | Weergaven: 3460

Virtuele expo 'Lockdown'

Wie doet er (weer) mee?

Als vervolg op de succesvolle virtuele expo ‘Tussen kunst en quarantaine’ eerder dit jaar op onze site, met bijna 2000 bezoekers, doen we een nieuwe oproep. We vragen werk in te sturen voor de tentoonstelling getiteld ’Lockdown’.

Creatief bezig zijn zorgt voor afleiding tussen alle onrust, onzekerheid en verveling in de coronaperiode. Daarom doen we hierbij weer een oproep aan onze leerlingen en hun ouders/verzorgers om werk in te sturen voor de nieuwe expo. Ook relaties en werknemers van het Aletta mogen meedoen aan 'Lockdown'.

Het doel is tweeledig: We richten vanaf nu een digitale expositie in op onze schoolsite en we kiezen uit de inzendingen een aantal werken die we in het voorjaar gaan exposeren in het dienstencentrum van onze school. De tentoonstelling mag een verzameling bevatten van allerlei kunstuitingen zoals tekeningen, schilderijen, foto’s, collages, aquarellen, etsen, beelden, keramiek, gedichten, songteksten enzovoort.

Foto’s van het werk mogen worden gemaild naar onze PR-functionaris Jolanda Klunder: jklunder@aletta.nl. In de mail graag naam (+ klas) vermelden. Bedenk ook een titel voor het werk. Graag ook in een korte omschrijving toevoegen wat de link is met lockdown/corona (max 5 regels).

 

Tentoonstelling examenleerlingen beeldend

In het hoofdgebouw wordt na de kerstvakantie de expositie 'Quarantaine' ingericht. Het betreft werk van leerlingen havo-4 (examenvak beeldend). Op de foto is een van de kunstwerken te zien.

In navolging van bekende kunstenaars als Bansky, Keith Haring, Gustave Klimt, Egon Schiele en Edvard Munch - die inspiratie putten uit pandemieën - hebben de vierdejaars ook kunst gemaakt waarin zichtbaar is hoe een pandemie - het coronavirus - invloed heeft op hun leven. Een voorbeeld is het mondkapje op de bovenstaande foto.

We hopen dat de tentoonstelling straks ook te bezoeken is door ouders en overige belangstellenden. Op onze site zullen we deze kunstwerken ook virtueel gaan exposeren.

 

Lees ook het artikel in de HS-krant

 

INZENDINGEN:

[klik op de foto's voor juiste volgorde]


Foto 1+2: 'Beschermengelen'

Naam: Hilda Guns - medewerker leerlingenadministratie

Materiaal: haakwerk + hout

Motivatie/Inspiratie: In deze bizarre, onzekere tijd kan iedereen wel een beschermengeltje gebruiken!

"In deze tijd probeer ik met mijn creativiteit een steentje bij te dragen. Ik heb inmiddels 150 engeltjes gehaakt voor een goed doel. De opbrengst van de verkoop is naar de kinderafdeling van het UMCG gegaan, naar de afdeling waar langdurig, ernstig zieke kinderen liggen."

 

Foto 3 - 'De lente zal weer arriveren'

Naam: Nadine uit m2b

Materiaal kunstwerk: digitaal ontwerp

Motivatie/Inspiratie: "Ondanks dat het hart helemaal 'kapot' is en ademloos, groeit er toch nog iets moois (de bloemen) uit. De tekening staat symbool voor de huidige situatie: het somber voelen tijdens de lockdown. We zien de wereld in donkere kleuren. Na de lockdown zal de wereld weer tot bloei komen en zal alles er weer vrolijker uitzien."


Foto 4 - 'S
chaduw'

Naam: Astrid Boekholt, moeder van een leerling

Materiaal: olieverf op paneel [40 bij 25]

Inspiratie/Motivatie: "Bij 't Kielzog volg ik de cursus 'Realistisch schilderen'. In november waren we nog bezig met de cursus (met mondkapje). Daarna kwam de lockdown. Dit schilderij lag met alleen de ondergrond erop nog bij 't Kielzog. Ik heb hem op de eerste dag van de lockdown opgehaald en tijdens de storm na de kerst afgemaakt. Schilderen gaf rust het afgelopen (schaduw)jaar." 


Foto 5 + 10 - 'Corona Cars'

Naam: werkstukken van de leerlingen uit klas 1b - deelschool praktijkonderwijs [ Dennlie, Deyana, Latoya, Yealicia, Ruben, Darryus, Danique, Givenchy, Sandhya ]

Materiaal: acrylverf op karton en hout

Inspiratie: De leerlingen kregen in de les van docente Ida Poort de opdracht om een ontwerp voor het exterieur van een auto te maken. Voorwaarden: opvallend en kleurrijk, een oppepper in de sombere coronatijd. Het ontwerp moest daarna uitgevoerd worden in verf. (Beide zijden van de auto exact gelijk). De houten stander voor het ontwerp werd gemaakt in de techniekles van docent Tom Berends.

Foto 6 + 9: Serie ✨’Sparkle and Shine’

Naam: Boukje Oosterhof - moeder van een leerling

Materiaal/Techniek: Mixed Media - monoprint techniek, acrylverf met strass steentjes [18 bij 24 cm ]

Movitatie/Inspiratie: Blijf omhoog kijken, want dat is het geheim van het leven ! We zijn er nog niet maar de vaccinatie is inmiddels wel een feit. Dus laat het vuur in je niet doven, maar laat je innerlijke lichtpuntjes snel weer schijnen !!

 

Foto 7 + 18:  'Made in China'

Naam: Mirjam Kerstholt - oud-leerling  [MirCeramics]

Materiaal: chinees porselein, het witste porselein ter wereld

Inspiratie/Motivatie: Ontwerper Mirjam Kerstholt werkt als freelance stylist/vormgever. Haar stylingbureau heet Mirakel. Vanaf 2008 is ze steeds meer ontwerpen gaan maken in keramiek. Daarvoor maakt ze regelmatig werkreizen naar de porselein stad Jingdezhen in China. Waar ze dan een maand doorbrengt in een keramisch atelier om aan haar collecties te werken. Helaas door corona nu niet mogelijk. Inmiddels importeert ze het materiaal uit China. Het ingezonden werk komt uit de collectie 'Made in China' uit 2013. 


Foto 8 + 23 - 'Coronaregels'

Naam: Judith Nieken - relatie (Lttrvreters)

Omschrijving: gedicht

Inspiratie/Motivatie: Judith Nieken is patholoog, tekstdichter en moeder. Zij schreef voor Kinderen voor kinderen (o.a. 'Ouders te koop' en 'Gluren bij de buren'), vertaalde een handvol prentenboeken en schrijft tot op de huidige dag liedteksten voor Sesamstraat. Een van haar deurgedichten is te lezen in onze deelschool onderbouw havo/vwo

Judith heeft samen met Theo Danes een dichtbundel ‘Coronaregels’ uitgegeven. Inmiddels is de tweede druk van deze virusverzen verschenen en te verkrijgen bij boekhandel Van der Velde in Groningen. Of te bestellen via coronaregels@gmail.com.

 

Foto 11:  'Lockdown 1' - subtitel: Help de hele wereld staat in brand, waar kunnen we nog heen?
Foto 12: 'Lockdown 2' - subtitel: Grote dreiging van coronawolken!

Naam: Tecla Sanders - relatie van de school

Materiaal: olieverf op doek

Tecla, woonachtig in Hoogezand, is in 1989 begonnen met tekenen en schilderen. Zij volgde meerdere cursussen en had les van een kunstschilder. Nu geeft ze zelf les aan kleine groepjes.

Inspiratie/Motivatie: Het schilderij 'Lockdown 1' is – zoals de titel al doet vermoeden – gemaakt tijdens de 1e totale lockdown in maart vorig jaar. Onlangs schilderde ze het werk 'Lockdown 2': het depressieve gevoel van een tweede periode in lockdown wordt hier uitgedrukt in het beeld van het trieste landschap en de donkere wolken daarboven.

 

Foto 13: 'Venster'

Naam: Tetdy Stol (moeder van twee oud-leerlingen en eigenaar van Galerie Beeldenkunst Sappemeer).

Materiaal: Druksel volgens de Werkmantechniek, met drukinkt op oliebasis. 

Inspiratie/Motivatie: Het is een illustratie bij een gedicht van Heinrich Heine (vertaald door A.J. van Dijk). Deze strofe in het bijzonder: 
 
Wanneer ik 's morgens
wandel langs jouw huis
ben ik blij, lieve schat
als ik je bij het venster tref
 
Het illustreert tevens de lockdown waar we nu in zitten. We kunnen elkaar niet ontmoeten, zijn ongerust, houden afstand maar kijken ook naar elkaar om.
 

 

Foto 14: 'Aletta met mondkapjes'

Naam: Angela de Groot (moeder van twee oud-leerlingen)
Materiaal: digitaal ontwerp
Inspiratie/motivatie: met deze foto wil ik wat kleur en vrolijkheid brengen in deze bijzondere tijd. Het is een fotocompilatie van de hoofdlocatie van het Aletta en mondkapjes, digitaal bewerkt.

Foto 15: 'Wilbur' - schilderij van Wilbur Soot, Engelse You Tuber/Muzikant
Naam: anoniem (leerling uit vwo-4)
Inspiratie: Ik had niks te doen dus ik ging experimenteren met een nieuwe methode. Het kan nogal saai zijn tijdens de lockdown. 
 
 

Foto 16: Hamsteren!!!, met een knipoog naar Picasso

Naam: werk van leerlingen klas 1b deelschool praktijkonderwijs

Materiaal:  beschilderde lege wc- en keukenrollen  

Inspriratie/Motivatie: De leerlingen kregen van docente Henny Veldkamp de thuisopdracht om de kunst van Picasso – een van de bekendste Spaanse kunstschilders van de 20e eeuw – te bestuderen. Zo werden de verschillende stijlen van zijn werk, zoals het kubisme en surrealisme bekeken. En ook zijn abstracte werken. Ze kwamen er bovendien achter dat de depressiviteit van Picasso invloed had op het kleurgebruik van zijn werk.

Als je aan de lockdown 1+2 denkt, dan denk je aan het hamsteren van rollen wc-papier. De leerlingen kregen de opdracht om met de kunst van Picasso als uitgangspunt een portret te schilderen op een lege wc- of keukenrol.

 

Foto 17: 'Corona Socks'

Naam: sokkenbreisters uit Midden-Groningen  

Materiaal: wol en katoen

Inspiratie/Motivatie: Eind vorig jaar deed eigenaar Suzanne Haks van Suzanne’s Handwerk Shop een bijzondere oproep: zij vroeg aan haar klanten om sokken te breien voor het vullen van haar etalage. Een leuke opdracht om mee bezig te zijn gedurende de lockdown. Daar is door jong en oud dan ook ontzettend veel gehoor aan gegeven. Het resultaat van het 'huisvlijt' van de sokkenbreisters uit Midden-Groningen e.o. is vanaf 20 januari te zien in de etalage van de zaak in winkelcentrum De Hooge Meeren. [Meer foto’s op de facebookpagina van Suzanne’s Handwerk Shop]

Suzanne is moeder van een leerling en zelf oud-leerling. De etalage is ingericht door oud-leerling Mirjam Kerstholt (zie tekst bij foto 7)

 

Foto 18: 'Waarheen?'
Foto 27 "Obstakels"

Naam: Hilda Guns, medewerker leerlingenadministratie

Materiaal: foto

Inspiratie/Motivatie: Geen idee waar het heen gaat met Covid-19, maar ik probeer te blijven genieten van de kleine dingen in het leven. Zoals een fijne wandeling in het mooie noorden. Genieten van de stilte en ruimte, genieten van de mooie luchten en vergezichten. Geen idee waar het heen gaat, maar ik blijf genieten!


Foto 19 + 20:  twee werken uit de serie 'Met een knipoog'

Naam: Angelique Meulenkamp, oud-leerling 

Materiaal: acrylverf op papier

Motivatie/Inspiratie: Met een knipoog probeer ik deze langdurige gekke periode weer te geven op mijn doeken. De lockdown die gevoelens van verwarring, vervreemding en verbazing oproept.

 

Foto 21: "Drieluik Detail"

Naam: Hilda Guns, medewerker leerlingenadministratie

Materiaal: fotografie

Inspiratie/Motivatie: Niet denken in beperkingen, maar kijken naar de mogelijkheden. Ons land biedt gelukkig genoeg ruimte om er af en toe op uit te trekken. Ook dan blijf ik oog houden voor detail en zie ik dingen waar een ander misschien zo aan voorbij loopt.
 
 
Foto 22: "Tweeluik Katten Kunst", kunst met een knipoog.
 
Door: Noa en Nero, de katten van brugklasser Amy uit de onderbouw h/v
 
Materiaal: acrylverf op doek
 
Inspiratie/Motivatie: Geïnspireerd door een tiktokfilmpje waarin katten schilderden, ging Amy zelf aan de slag: op het doek werden kloddertjes verf gespoten en bedekt met plastic. Daarop werd het voer voor de de poezen Noa en Nero gelegd en door de beweging van de pootjes en snuitjes op het plastic ontstonden deze twee leuke schilderijtjes. Kunst met een knipoog!
 
 
Foto 24: 'Face'

Naam: Zdenka, leerling uit vwo-5
 
Materiaal: verf op papier
 
Motivatie/Inspiratie: Zdenka deed al eerder mee. Zie voor het andere prachtige werk van Zdenka uit de serie 'Face' de link onderaan deze pagina naar de expo 'Tussen Kunst en Quarantaine'.
 
 
Foto 25:  'What did you do during the lockdown'
 
Naam: Rein Scholte, voormalig docent beeldend op het Aletta
 
Materiaal: fotoserie voor de expo in Galerie Lichtzone
 
Inspiratie/Motivatie: De Covid-19 pandemie had en heeft een grote invloed op het leven van iedereen. Fotogalerie Lichtzone heeft fotografen – van amateur tot professioneel – gevraagd om te tonen wat hen heeft bezig gehouden gedurende de lockdowns. Deze collectie van zes foto's is de bijdrage van Rein Scholte aan de tentoonstelling 'What Did You Do During The Lockdown'. Rein: "Ik zet de foto's op deze manier bij elkaar omdat ze samen een verhaal vertellen. Wat het verhaal is of hoe je het verhaal interpreteert zal voor iedereen anders zijn."

Fotogalerie Lichtzone, Oude Kijk in ’t Jatstraat 36 te Groningen. Expo tot 28 maart. 



Foto 26: 'Happy Stones'

Naam: Initiatiefnemer in M-G is Boukje Oosterhof, moeder van een leerling

Materiaal: beschilderde/versierde stenen

Motivatie/Inspiratie: De Happy Stones-beweging probeert met het verspreiden van versierde stenen mensen in deze tijd een lichtpuntje te bezorgen. Ook in de regio Hoogezand is er een Facebookpagina aan gewijd. Lees er meer over in de HS-Krant.


Foto 28: 'Locks"

Naam: Marijke Mei, moeder van oud-leerlingen

Materiaal: Acrylverf op een ondergrond van hardboard + metalen sloten.

Inspiratie/Motivatie: Hopelijk vinden we snel de sleutel, dat geeft een positief vooruitzicht!

 

 
 
NB:

De vorige virtuele expositie 'Tussen Kunst en Qauarantaine'  is hier ook nog te bekijken.

Terug naar Het laatste nieuws

Bekijk ook

Word jij onze nieuwe collega?

Word jij onze nieuwe collega?

Geplaatst op:

Vacatures bij het dr. Aletta Jacobs College: Openheid, Ontwi…

 
Dat is er 1 van 't Aletta

Dat is er 1 van 't Aletta

Geplaatst op:

Mauro uit h4c begon vijf jaar geleden met boksen. Hij moest …

 
Oefentocht voor bikkels

Oefentocht voor bikkels

Geplaatst op:

Afgelopen zondag hebben bijna 50 leerlingen uit de derde kla…